Simone de Beauvoir.
Filosofo feminista.
Juan José Angulo de la
Calle
Existentzialismoaren
arabera, lehenik eta behin geu existitzen gara eta gero gure izaera
edo jokaera eraikitzen dugu. Animaliek senak dauzkate: badaukate
izaera finko bat; baina gizakiok, ez. Gure izaera eraikitzen dugu
gauzak egitean, era batean edo bestean jokatzean. Adibidez, dirua
ematea erabakiz gero, eskuzabala izango gara: izaera hori nire
aukeraren ondorioa da. Gizakiok gure nortasun propioa dugu, gure
egiazkotasuna.
Hori dela kausa,
emakumea ez da jaiotzen, emakumea sortzen da berak bere burua
eraikitzen duelako. Kultura tradizionalaren arabera, emakumeek
izaera “esentziala” daukate; hau da, bere ustez, era bakar dago
emakumea izateko, izaera finko bat y naturala: ama eta etxeko andrea
izatea, gizon batekin ezkonduta. Kultura tradizionalaren arabera,
bizimodu hau normala da. Berak dio “ama-sen” biologikoa dagoela
eta naturalena dela bakoitzak “laranja erdia” bilatzea.
Hala ere, Simone de
Beauvoirren arabera, “esentzia” hori: ama, emaztea eta etxeko
andrea izatea paperak dira, errol konbentzionalak dira eta ez dira
naturalak. Emakumeak ez da naturala, ez da jaiotzen: bere izaera
eraikitzen du. Emakumeek nortasun propio eta independientea eraiki
dezake: nolakoa izatea erabaki dezake, eta bere bizimodua aukera
dezake. Hori eginda, harreman sexual batean aritzea eta ama izatea
libreki aukeratuko du, aurreiritzi eta inposaketa kultural barik.
Bere nortasun propioa garrantzitsuena da libre izateko amatasuna eta
ezkontza aske aukeratzeko (edo ez). Nortasuna da inportanteena eta
harremanak, osagarriak dira.
Bestalde, gizakiok
gure nortasuna eraikitzen dugu proiektuetan arituz, gauzak egitean
(horrela, gure nortasuna nolakoa dela adierazten dugu eta bera
eraikitzen dugu). Proiektu horiek mundu batean, egoera batean,
“kontextu” batean, egiten dira.
Alabaina, emakumeen
egoera zapaltzailea da: mundua eginda dago gizonarentzat; emakumeen
paperak mugatuak dira: euren kontrako diskriminazioa eta abusuak
handiak dira arlo guztietan). Gure gizartean gizonek paper
garrantzitsuak (publikoak) dauzkate eta emakumeak, ordea, batez ere
arlo pribatuan bizi dira, isilpena eta ikusezin daude.
Simone de Beauvoirrek
Hegelen filososofia oinarratu zuen egoera asimetriko hau argitzeko.
Hegelen arabera,
errealitatea arrazionala da, gizarteak eboluzionatzen dira nolabait
ideien kausa. Ideien eraginaren ondorioz, gizarteak gero eta
arrazionalagoak dira: gero eta zibilizatuagoak. Ezagutzaren
eboluzioa eta historia parean ibilitzen dira, paraleloak dira.
Guden bidez,
gizarteak aldatzen dira eta gero eta arrazionalagoak dira: estatu
berriak eta inperio zibilizatuagoak sortzen dira. Izan ere,
politikari eta militar menperatzaileak eta handinahikoak ideia
aurreratuak erabiltzen dituzte bere boterea eta kargu altua
justifikatzeko; hau da, historian zehar hauek diote boterea hartzen
dutela estatu aurreratuagoa inposatzeko eta zabaltzeko. Adibidez,
Napoleonek boterea hartu zuen eta inperio handiaren bila zebilen, eta
bere aitzakia zen bere kode zibila modernagoa zabaltzea.
Horregatik, Hegelen
filosofian ideiak inportanteak dira, baita euren eboluzioa ere.
Eboluzio horretan hainbat kontzientzia forma (teoriak) izan dira.
Hala nola, kontzientzia enpirista, kontzientzia arrazionalista,
kontzientzia kritizista eta abar.
Momentu batean
kontzientzia autokontzientzi bihurtu zen; hots, pentsalariek nork
bazekiten errealitatea zegoen (kontzientzia zeukaten), nabaritu zuten
haiek errealitatearen zatia zirela, kontziente zeuden kontzientzia
zeukatela eta autokontzienteak zirela. Subjektu konzienteak dira
errealitate objektiboa ezagutzen dutelako.
Alabaina, beste
subjetu batek lehengo subjektua aztertuz gero, objektu bezalakoa
izango da. Momentu batean, bi pentsalari elkartu ziren; eta
bakoitzaren ustez, bera subjektua zen eta bestea objektua zen. Bata
aztertu zuena izan behar zuen eta besteak aztertzaileak izan behar
zuen. Inork ez du nahi besteak objetutzat hartzea eta borrokatzen
dute. Azkenean, bietako batek amore eman zuen, adieraziz bere ustez
bizitza askatasuna baino baliogarria zela; eta, horrela onartu zuen
objetua zela, subjektu arrazionalek askatasunaren ideia eta
gizatiarra nahiago dutelako.
Bere buruari
objetutzat hartuta, berak bestea subjetutzat hartu zuen. Horrela,
harreman asimetrikoa sortu zen: bata subjektua da, gizartean
garrantzitsuagoa: jabea da; eta bestea, objetutzat hartuta, gizartean
bigarrena da, gizartean subordinatu bat da: morroia da.
Ba, Simone de
Beauvoirren ustez, gure gizarte sexistan gizonak dira jabeak eta
emakumeak, ordea, morroiak dira. Gizarte honetan, behin eta berriro
objetutzat aurkezten da, objektu sexuala, hain zuzen ere; batez ere,
publizitateetan, filmetan eta telebistan horrela aurkezten da.
Gizonek subjektu sentitzeko, euren kontrakoa direnak, emakumeak,
“objektua” izan behar du; bestela, sinbologikoki, gizona izango
da objetua: gure kulturan, gizonek adierazi nahi dute emakumeen
konparatuz, guztiz ezberdinak direla (guztiz kontrakoak, gainera);
eta, emakumeak subjetutzat hartuz gero, gizonak izango dira objetuak,
hauek euren kontrakoak direlako.
Gizartean emakumeen
papera normalena subordinatua da, nolabait gizonen baten morroiak
dira. Lan arloan normalean lanpostu baxuetan daude: idazkariak edo
dira enpreseetan. Eta gure kultura tradizionalaren arabera,
emakumeen arlo “naturala” pribatua da: etxea da emakumeen lekua.
Inork ez du hori esaten, baina subskonzienteki onartzen dugu. Oso
arraroa da emakumeak arlo publikoetan ikustea, politikan edo lanpostu
garrantzitsuenetan eta publikoetan agertzea.
Simone de Beauvoirren
ustez, sinbologikoki gizona da “benetako gizakia”, eta emakumea
zerbait da gizonekin harreman bat edukitzeagatik. Tratu hori ematen
da, behintzat: emakumeak aipatzekoan beti aurkezten dira: “gizon
honen emaztea”, “gizon honen ama” eta abar.
Gure gizarteak
emakumeak izaki naturaltzat hartzen du. Behin baino gehiago esaten
da “ama-sen” biologikoa dagoela eta emakumeek gizonekin egon
behar dutela maitasuna naturala delako. Ikuspuntu edo aurreiritzi
hauen arabera, emakumeek ez daukate aukerarik: ezkondu behar du
(normalean ezkontza tradizionaletan, non emakumeek etxeko lan
gehienak egiten dituen eta, de facto,
gizonen morroia den) eta amak derrigor izan behar dute.
Ba, Simone de Beauvoirren arabera, emakumeak ez da izaki naturala,
subjektua baizik; hau da, emakumeek aukera daukate bere bizimodua,
inposaketarik gabe. Emakumeen paperak konbentzionalak dira,
amatasuna eta ezkontzarako beharra ez dira naturalak; kontu
kulturalak, baizik. Emakumeek bere nortasuna eta bizimodua aukera
ditzake. Anti-sorgailuen bidez, erabaki dezake noiz eta nola ama
izan (edo ez izan); eta lan merkatuan sartzean autonomoagoak izango
dira: ez dira gizonen menpe egongo, menpekotasun ekonomikoa ez
egoteagatik. Horrela, emakume batek amatasuna eta ezkontza
(berdintasunean) aukeratzen badu, bere erabakia librearen ondorioa
izango da, aske aukeratu duelako; eta ez naturaltzat hartzen duelako.
Hala ere, emakumeentzat zaila da erabakiak hartzea, diskriminazioa
handia egoteagatik. Emakumeen egoera zapaltzailea da. Pertsonen
zirkuntantziak oso garrantzitsuak dira bere proiektuak egiteko eta,
horrela, bere nortasuna eraikitzeko (hori izango litzateke askatasuna
erabiltzea). Gizarte honetan, emakumeen zirkunstantziak ez dira
egokiak bere nortasuna eraikitzeko.
Egia esan, emakumea bigarren sexua da, subordinatua da: normalean
zainketak eta etxeko lan gehienak egiten dituzte; eta la arloan,
normalean lanpostu baxuak lortzen dituzte eta, edozein kasutan, euren
soldatak baxuagoak dira, gizonen baino; horrela, ia ez dago aukerarik
independientea izateko, bere proiektuak betetzeko eta bere nortasuna
eraikitzeko.
Simone de Beauvoirrek
adierazi zuen, gizaki guztien errealizazioa lortzeko beharrezkoa da
elkarrengandiko onarpena: adieraztea bai gizonak bai emakumeak
subjektu askeak eta independienteak direla. Emakumeak era batean edo
bestean morroitzat edo objetutzat jotzen dituenean, txarra da
hauentzat; baina baita gizonentzat ere. Izan ere, emakumeak
sasi-objektua, kontzientzarik gabekoa, badirudite, ezin diete gizonei
onarpen baliagarria emango; gizonen aburuz, emakumeen status baxua
izanda, bere iritzia eta onarpena baliogarriagabekoa izango da.
Horrela, ez dago
benetako konpainia edo benetako harremana. Horretarako biak
subjektuak izan behar dira. Soilik kontzientzia batek beste pertsona
baten kontzientzia onar dezake, kontzientziek subjektua sentitzeko
beste subjektu baten onarpena behar da: beste subjektu batek esan
behar da benetako subjektua dela.
Alabaina, momentu
honetan oro har ez gaude egoera horretan. Nondik dator zapalkuntza
hau?Friedrieck Engelsen arabera, emakumeen zapalkuntzaren jatorria da
jabetza pribatua, klaseak eta estatuaren eraikintza da.
Garai batean,
gizakiok komunismo primitibo batean geunden. Nomadak ginenez, ia
ezinezkoa zen lurreetan mugak jartzea eta, horrenbestez, lurrak
komunalak ziren. Gens
erregimenduan edo tribuen antolamenduan bizi ginen. Buruzagi postuak
hor zeuden, baina beti bere kargua kolokan zegoen. Gutxi gorabehera,
pertsona guztiak berdinak dira; baita emakumeak ere. Bilera
politikoetan hauek ere ahotsa zeukaten.
Hala ere, gizakiok finkatzean guztia aldatu zen. Nekazaritza asmatu
zen eta landu zen. Horren ondorioz, behar baino gehiago ekoiztu zen
eta soberakinak antolatu behar zituen. Lurralde batean finkatuta,
lurren mugak jaitsi zitekeen eta azeriek eta gerlariek eurekotzat
hartu zituzten poliki-poliki, indarra eta beldurra sartzen. Jabetza
pribatuen antolamentzeko Estatua eta euren legeak sortu zituzten.
Jabetza pribatua sortu zuten eta jabetza horiek leinu edo klase
batean lotu zituzten; klaseen arteko ezberdintasunak jarri zituzten:
jabetzak eta jabegabetuak. Noblezia eta euren leinu horiek
finkatzeko eta klaseen sistema hori ziurra izateko, ezkontza
patriarkala inposatu zuten. Seme zilegiak edukitzeko, leinua
bermatzeko, ezkontza asimetrikoak jarri zituzten: horrela emakume
guztien semeak senarrenak izango zirela eta leinua garantizatuko
zirela. Ezkontza era honetan, emakumeak edo emazteak ere objektutzat
hartu zituzten, hauek ere gizonen jabetza ziren.
Harrezkero, Estatu klasista, jabetza pribatua eta emakumeen
zapalkuntza, era batean edo bestean, historian zehar izan dira.
Simone de Beauvoirrek ez zuen azalpen hau nahikotzat hartu. Izan
ere, bere ustez jabetza pribatua ez da arrazoi edo kausa nahikoa
sistema patriarkala jartzeko; eta, horretaz aparte, ikuspuntu honek
ez ditu argitzen emakumeen zapalkuntza beharren kausak. Berari
ustez, behar horien kausa da gizonen subjetktu dela baieztatzea:
frogatu nahi dute gizaki librea direla (mundu objektiboaren gainean
daudela), hauek “traszendenteak” direla eta ez direla objektuak
bezalakoak (horren gainean egonda). Hori frogatzeko natura menperatu
nahi du jabetza pribatuen bidez.
Nagusitasuna hori eta menperakuntza hauek armak hartuta egin zuten,
bere jatorrizko nahia Bestea (ezberdina dena: natura eta kontrako
sexua) menperatzea eta eginkizun hori adierazi zuen jabetza pribatuen
bidez, baina baita baloreak aldatzen ere.
Gens
edo tribuen komunitateetan asko baloratzen ziren emakumeen joritasuna
eta ustezko “emakumeen botere misteriotsuak”. Alabaina,
erregimen berrian, gerlarien erregimenduan, aristokratek kultura eta
baloreak aldatu zituen. Garai honetan, borrokan bizitza kolokan
jartzea bizitza sortzea baino baliogarriagoa izan zen, balore berrien
arabera. Bizitza kentzen zuen sexua bizitza sortzen zuena baino
garrantzitsuagoa izan zen, kultura berriaren arabera. Baloreen
artean, lehentasuna lortu zituen ausardia eta indarra, eta bizitzaren
aldeko balioek garrantzia galdu zuen.
Gizonek askatasuna bizitza baino baliogarritzat hartzeak benetako
gizaki bihurtzen zuten: gizakiak askeak izanda, gerlariak
gizatiarragoak ziren amore ematen ez zutelako, askatasuna bizitza
nahiago zutelako. Askatasuna aukeratzea eta ez amore ematea gehiago
bizitzeko froga bat zen benetako gizakiak zirela; animaliak baino
hobeak, esentzialki gizakiok askeak ginelako. Horrela, gerlariak
natura baino gehiago ziren, “traszendenteak” ziren. Eta gizonak
gerlariak izanda, hauek emakumeak baino gizatasun gehiago omen zuten.
Gizonak gizatiarrak ziren, “traszendenteak”; eta emakumeak,
berriz, naturalagoak ziren, “inmanenteak” ziren: hauen aburuz, ia
animaliak ziren.
Gizarte horretan, emakumeen paper inposatua zen, batez ere,
seme-alabak sortzea; eta gerlariak ez izanda, ez ziren guztiz
gizatiarrak. Naturan zeuden, “inmanentzian” zeuden. Emakumeak
ziren soilik “benetako gizakia”-ren morroiak eta bere zerbitzu
soziala zen seme-alabak sortzea, senar baten menpe.
Jatorri hori dela kausa, historian zehar izan den garai bateko
diskriminazioa. Ia garai guztietan, amatasuna eta nolabait gizonen
morroia izatea ziren emakumeen paperak. Amatasuna zen emakumeen
betebehar inposatua.
Hala ere, gaur egun tekniken bidez paper hau berriz planteatu
daiteke: metodo anti-sorgailuen bidez eta beste amatasun eredu
batzuk aukeratuz: emakumeak erabaki dezake ama izatea edo ez, eta
izatekotan, erabaki ditzake momentua, modua, norekin (edo inorekin
ez) ama izatea. Jarrera horren bitartez, emakumeak bere banakotasuna
erakutsi dezake: adierazten du ez dela inoren morroia eta bere
proiektu propioak eraiki ditzakela, inposaketa kultural edo presio
sozial barik.
Beauvoirrek ezkontza tradizionala, bere planteamendu normala,
salatzen du; izan ere, paper tradizionalek emakumeei milaka lan ordu
inposatzen dizkiete, etxeko lanetan eta seme-alaben zainketan.
Emakumeak,
paper hori saiestearren, independentzia ekonomikoa lortu behar du:
horrela erabaki autonomoak hartuko dituzte. Horretarako, lan
merkatuan sartu behar dute, ekonomikoki gizonen menpe ez egoteko.
Emakume batzuk ezkontzen dira senarren soldata behar duelako:
emakumeen soldatak baxuak direnez gero, nahi ta ez ezkondu behar
dute; eta hori aukera izan beharko luke eta ez beharra bat. Beraz,
lan arloan sexuen arteko ezberdintasunaren kontra borrokatu behar da,
emakumeak askeak eta independienteak izateko eta aukerak libre
erabakitzeko.
Era berean, kultura eta gizartea aldatu behar dira aktibismo eta
protesteen bidez. Horrela, denboraren poderioz, errolak eta paperak
aldatuko dira; eta horren ondorioz, bai gizonek bai emakumeek bizitza
arloan erabakitzeko eskubidea lortuko dute, paper inposaturik gabe.
-Amorós,
C. & de Miguel, A. (ed.) (2005): Teoría feminista: de
la Ilustración a la Globalización.
Barcelona: Minerva Ediciones.
-Beauvoir,
S. (2005): El segundo sexo. Madrid:
Editorial Cátedra.
-Engels,
F. (1968): El
Origen de la Familia, de la Propiedad Privada y del Estado.
Traducción:
J. L. P. San Sebastián: Equipo Editorial.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina