Errealismoak
Juan José Angulo de la Calle
Aurkezpena
Zer da egia? Egia osoa ezagutu ahal dugu? Zer ezagu dezakegu?
Zeintzuk diren ezagutzaren mugak? Filosofiako Ezagutzaren Teoriek
erantzun nahi izan du; izan ere, gizakientzat egia oso garrantzitsua
da (munduan ibiltzeko edo jakinmina asetzeko). Teoria hauek
errealistak dira; hau da, benetako errealitatea deskribatu nahi dute.
Zalantzak
Behin baino gehiago pentsalari batzuek esan zuen egia ziurra
eskuratzea ezinezkoa dela. Zalantzan edo kolokan jarri zituen
errealitateari buruzko teoriak.
Eszeptikoak teoria indar guztiak kritikatu zituen, bere ustez ez
zegoelako egia absoluturik. Pirronek zion hobea dela egia osoari
buruzko epairik ez egiteko; horrela, ez legoke dogmatismorik,
dogmarik gabe biziko ginateke eta hobeto geundeke (dogmak izanez
gero, ika-mikak eta eztabaida sutsuak sortu omen dira). Ikuspuntu
honen arabera, aske eta lasai bizi ginateke, kexkarik gabe
(dogmatismoa ez egonda edo egia absolutuaren zain ez ibilita) eta
ataraxian (lasaitasunean)
geundeke.
Era berean, sofistak erlatibistak
ziren. Ez zuten onartu egia
unibertsalik.
Protagorasen ustez, “gizakiak
gauza guztien neurria da”; hau
da, gure irudikapenak dauzkagu eta
ez daude lotuta errealitatean. Ildo honetatik, leku guztietan
sinesmen ezberdin daude, ez daude egia unibertsalak, kulturen
arabekoak baizik. Beraz, ez dago egia objetiborik, dauzkaguna da
sinesmen subjetiboak: gure sinesmenak konbentzionalak dira (guztion
artean adostutakoak).
Geroago, Durkheimek ere halako
zerbait esan zuen. Bere iritziz, munduan zehar ikuspuntu ezberdinak
daude, kosmobizio ezberdinak. Gizarte bakoitzak badauzka bere
sinesmen propioak. Hortaz, ez dago sinesmen unibertsalak eta egia
erlatiboa da, gizarte bakoitzaren arabera.
Azken finean, ezagutza kulturala da
eta kultura bakoitzak badauzka bere kontzeptuak, teoriak, metodoak,
eta baloratzeko, sentitzeko eta epaitzeko moduak. Kulturen artean
egotean, konturatzen garela guztiz ezberdinak direla: abiapuntu
ezberdinak edukita, ondorioak ezberdinak izango dira. Erlatibismo
kulturalaren ustez, ezinezkoa da kulturen artean ados jartzea edo
eztabaidatzeko metodo unibertsal bat aurkitzea
horretarako, edo ideiak
guztiz egoki itzultzea.
Gure abiapuntuak eta metodologiak
hain urrunak eta ezberdinak dira, non konparaezinak eta itzulezinak
diren. Beraz, kultura bakoitzak badauzka bere ezagutza eta ideia
propioak eta egia erlatiboa da, kulturaren arabeko kontua da, hain
zuzen ere.
Areago, Gorgiasek esan zuen: “ez
dago ezer; edo zerbait izango balitz, ezagutezina izango litzateke;
edo zerbait izango balitz eta ezaguna izan ahal izango balitz,
komunikaezina izango litzateke.”
Gizakiok mugatuak gara, mugategiak errealitate osoa ezagutzeko eta,
edozein kasutan, hori lortzeko gai izanez gero, errealitatea gure
kontzeptuak baino konplexuagoak dira besteei erakusteko eta
irakasteko.
Bestalde, Khun
zion teoriak aldatzen direla, batez ere, politigatik eta komunitate
zientifikoaren belanauldi aldaketagatik. Komunitateak zientzia
normal bat jartzen du eta aldaketak sortzen dira iraultzaren bidez.
Teoria iraultzailea inposatzen da erretorika erabiliz edo
zientzialari gazteek boterea hartzeaz.
Areago,
Feyerabenek zion teoria zaharrak eta berriak hain ezberdinak diren,
non ezin dezakegun razionalki bata aukeratzea: berdingabeak direlako.
Bere ustez, ez dago metodorik eta azkenean teoriak inposatzen dira
konbentzioagatik edo adostasun irrazionalagatik; eta ez debate
arrazionalagatik.
Haatik, esan
behar da momentu honetan ez dagoela zientziaren historiaren
ikerketarik non erakusten edo frogatzen dute Khunek eta Feyerabenek
esandakoa. Gainera, gaur egungo teoriak aintzinekoak baino hobeak
dira: gehiago eta hobeto azaltzen dute, eta konplexuagoak,
zorrotzagoak eta sistematikoagoak dira. Beraz, esan daiteke
badagoela zientzien eboluzioa eta gero eta arrazionalagoak direla.
Eta
zientzia ziurra, sistematikoa, zorrotza eta egiaztatzailea izanda,
esan dezakegu zerbait esan daitekela errealitateari buruz.
Errealismoak
Errealismoak errealitateari buruzko
teoriak dira. Askotariko teoria errealistak daude.
Lehenik, errealismo xaloa edo
sinplea dago, zentzu komunean datzakoa. Pentsamendu honek dio
errealitatea ezagutzen dutela objetiboki. Bere ustez, ikusitakoa eta
horri buruzko ideiak errealak dira.
Bigarrenik, errealismo absolutua
dago, Hegelena. Hegelen arabera,
errealitatea arrazionala da eta prozesu fenomelogiko luze baten
bidez, ezagutza subjektiboa eta ezagutza objetiboa batu ziren,
ezagutza absolutua lortzen. Bere ustez, arrazoimenak gai da gauza
guztien funtza edo esentziak ezagutzeko: ezagutza egia absolutua da.
Hirugarrenik, barneko errealismoa.
Ikuspuntu honetan, jakina da egia errealitatearen deskribapena dela;
baina hori ondo egiteko ahalik eta koherenteagoa izan behar da.
Beraz, teorien mamia barruan dago, gero eta sistematikoagoa izan
behar da. Carnapek esan zuen errealismoa teorian bertan dagoela eta
adibide bat proposatu zuen, non bi Lur planeta berdinak dauden baina
“ur” ezberdinetan: egia eskuratzeko, bi motatako “ur”
antzekoak ezberdintzeko, teoria egokiak eraiki
behar dira.
Azken teoria errealismo kritikoa da.
Egia ideal bat da, helburu bat da. Agian inoiz ez dugu egia osoa
lortuko, baina prozesu kritiko eta arrazionalaren bidez gero eta
ezagutza hobea eskuratuko dugu. Ikuspuntu honen aburuz, gero eta
metodo eta teoriak hobeak daude, baina ez dago ziurtasun osoa eta
inoiz ez dugu ziurtasun absolutua lortuko (gizakiok eta zientziak
mugatuak direlako).
Esperimentu zientifiko batzuen
bidez, datu konkretu batzuk frogatzen dira; kasu edo harreman
konkretu batzuk froga daitezke, baina ez kasu guztiak (espazioan eta
denboran osoan zehar). Agian beste esperimentu batzuetan hipotesi
bat gezurtatzen da; baina, behintzat badago metodo bat hori
kontrastatzeko eta hori bada zerbait. Izan ere, horrek esan nahi du
zientziek esandakoa zorrotza eta sistematikoa dela (eta horrenbestez,
haiek sasi-zientziak baino ziurrak eta serioak dira). Are gehiago,
erruak konturatuta, zientziek beste teoria baten bila ibiliko da eta
hobea izango da: denboraren
poderioz, zientziak aldatzen dira gero eta hobeto ezagutzearren
(baina dauzkagun teoriak hobetzear daude).
Bestalde, nahi ta ez, faktore
subjetiboak ere badaude
(baita zientzian ere: azken finean, zientzilariak gizakiak ere
badira). Alabaina, kontua da kritika eta debateen bidez gero eta
teoria hobeak egitea. Horrela,
kritikaren bidez ezagutza egokitzen da.
-Bunge,
M. (2014):
La
ciencia, su método y su filosofía.
Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
-Navarro,
J. M. & Calvo, T. (1982): Historia
de la filosofía.
Madrid: Anaya.
-Popper,
K. (1972):
Conjeturas
y refutaciones. Buenos
Aires: Paidós.
-Kuhn,
T. S. (1975):
La estructura de las revoluciones científicas. México
D.F. : Fondo de Cultura Económica.
-Kuhn,
T. S. (1989):
¿Qué son las Revoluciones Científicas? y otros ensayos.
Barcelona: Paidós.
-Lakatos,
I. (1974): Historia de la ciencia y sus reconstrucciones
racionales. Madrid: Tecnós.
-Quine,
W. V. O. (1962): La relatividad ontológica y otros ensayos.
Madrid: Tecnós.
-Quine,
W. V. O. (1968):
Palabra y objeto.
Barcelona: Labor.
-Russell,
B. (1991):
Los problemas de
la filosofía.
Barcelona: Editorial Labor.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina