Bitalismoa
Juan José Angulo de la Calle
Bitalismoaren ikuspuntutik bizitza (edo existentzia) da gakorik
garrantzitsuena, eta ez arrazoimena. Errealitatea ez da arrazionala;
batez ere, errealitatea kausa irrazionalaren ondorioa da. Ikuspuntu
honen arabera, izaki guztien estruktura badago indar bat, nork
existitzera bultzatzen duen. Conatus,
Borondatea, barruko bultzada, élan vital
edo gogo bat dago gauza guztien barrutik eta hauetako batek
existitzera inposatzen du. Esaterako,
atomoek oreka bilatzen dute (dirudienez, bere existentzia
mantentzeko) eta batzuetan, horretarako, besteen elektroiak
erabiltzen dituzte eta, hori dela kausa, molekulak sortzen dira.
Schopenhauer
Schopenhaurrek Kanten ideiak erabili
zituen bere teoria eraikitzeko. Badago irudikapen “mundua”
(Kanten fenomenoa,
munduari buruzko subjektuen kontzeptua -zentzuen datuetan
oinarrituta) eta Borondatezko mundua (Kanten noumena,
benetako mundua). Gure zentzuen bidez irudikapenak lortzen ditugu,
baina erainkuntza hori ez da benetako mundua; fenomenoa edo
irudikapena mara da,
hau da, nahastea da. Ez dakigu nolakoak diren gauzak, gure buruari
nola agertzen direla baizik. Benetako errealitatea Borondatean
datza.
Borondatea da barruko bultzada bat
eta berak izaki guztiak existitzera behartzen ditu. Izaki bizidunen
kasuan Borondatea bizitzeko borondatea da, bizidunek bizirik irauteko
instintua daukate.
Bizitza da barruko bultzaden multxoa
da (gosea, egarria...) eta guztiek, oro har, bizi irauteko behartzen
dute. Betebehar horiek direla kausa, bizitza tentsioa da. Asetu
ezean, bizidunek mina sentitzen dute, ez dute jasaten eta ahalik eta
azkarren beharrak betetzera mugitzen dira.
Gizakien kasuan borondatea
inkonzientea da eta, batez ere, Borondatea desioak dira (elikagai
gura, sexu gura eta abar). Beti zerbait desiratzen dugu eta
horregatik beti sufritzen dugu. Nahi duguna lortu ezean, mina eta
frustrazioa sufritzen da; eta bera lortuz gero, tentsioa jaisten da,
besterik ez: gozamena aldi baterakoa da eta ez da hainbesterako:
azkenean hutsunea sentitzen dugu, dezepzioa eskuratzen da. Gizakien
desioak mugagabeak dira eta, hori dela kausa, beti sufritzen dugu.
Bizitza tentsioa da, sufrimendua da.
Nietzsche
Nietzscheren arabera, ordea,
borondatea ez da bizitzeko borondatea, indarraren borondatea baizik.
Hau da, izaki guztiek heztea, zabaltzea, gauza gehiago egitea... nahi
dute: boterea nahi dute. Izaki guztiek indarra nahi dute.
Nahi horren ondorioz, izakien nahien
bila ibiltzen, elkarrekiko borroka dago izakien artean: bai atomoen
artean elektroien bila, bai espezietan lurraldearen eta baliebideen
bila, bai gizakien kasuan botere politiko edo ekonomikoen bila.
Gizakion kasuan, gure bizimodua
(gure balio propioak) eraiki nahi dugu, supergizakia bihurtuz. Indarra nahi dugu bai gozamena bai sufrimendua onartzeko, gure
eraikitako bizitzaren zatiak direlako. Nietzscheren aburuz, bizimodu
duina, laudagarria eta ohoragarria nahi dugu.
Bizitza ez da tentsioa, energia baizik. Hots, bizitza mugimendu dinamiko eta kementsua da.
Ortega i Gasset
Ortegaren arabera, inork ez du
ezagutza osoa. Bakoitzak errealitatearen zati bat begiak jartzen du
(normalean, bere interesen arabeko zatia). Bakoitzak badauka
ikuspuntu bat, perspektiba bat. Ikuspuntu guztiak subjetiboak eta
partzialak dira (bakoitzaren interes arabekoa). Ikuspuntu guztiak
batuz gero, egia absolutua sortuko litzateke (baina hori Jainkoaren
ezagutza izango litzateke, bera existituz gero).
Beraz, gure pentsamenduak ez dira
guztiz objetiboak, gure helburu bitalen menpe daude. Arrazoiak gure
kezken ondorioa da. Arrazioa bitala da, emozionala: bere estimulua
bitalitatea da. Gure kezkei buruz pentzatzen dugu eta konponbideen
bila gabiltza pentzatzean.. Bestalde, arrazoia eta bizitza lotuta
daude, intuizioak, emozionalak direnak, pentsamenduan sartuta daude.
Arrazoia arrazoi-bitalista da.
Hori
dela kausa, norbaitek gure sinesmenak kolokan ipintzen baditu, urduri
jartzen gara. Gure
sinesmenak emozioetan oinarrituta daude. Inkonzienteak dira, ez dugu
haietaz pentsatu ebidentetzat hartuta. Barneratuta daude, gure
bizitzaren zatiak dira; gure bizimodua horietan dautza eta kolokan
jartzean, ziurtasun eza sentitzen dugu, haietaz baliatzen gara
munduan ibiltzeagatik. Sinesmenak bizi ditugu: zalantzak agertuz
gero, ziurgabetasuna eta ezinegona sentitzen ditugu, hauek ziurtasuna
ematen digutelako. Ideiak, ordea, azalpen objetiboak dira eta behar
ditugu errealitatea ezagutzeko. Konzienteak dira, baina
inpertsonalak dira. Filosofiak
eta zientziek egindakoak:
objetiboak, hurrunak
eta hotsak. Beraz, ez dira
nahikoak bizitzeko eta nahiago ditugu sinesmenak; azken finean gure
bizitzarekin lotuta daude eta guretzat bizitza oso inportantea da.
Gure bizitzari buruz pentzatzen
dugu, batez ere, gure emozioen bultzatuta. Bizitza hau indibiduala
da, baina munduan gaude, eszenatoki batean gabiltza, non gure izaera
edo identitatea sortzen den.
Bizitza munduan bizitzea da. Ortegak zion: “ni naiz ni
neu eta nire baldintzak”.
Gure helburu edo proiektu bitalak
eraikitzen gure nortasuna adierazten da. Gure helburuak, asmoak,
sentimenduak eta kualitateak munduan eta gizartean lantzen dira; gure
bizimodua eta nortasuna lantzen dira gauza egitean (esaterako, nire
helburua da txirotasuna suntzitzea eta horren kontra mugituz gero,
eskuzabala eta altruista izango naiz).
Gauzak egiten dugu tresnen bidez,
natura aldatzen eta mundua -gizatiarra-
eraikitzen.
Baina kontuz ibili behar dugu bide honetan tresnak – teknologia –
helburutzat ez hartzearekin, teknologia tresna edo baliobide bat da
mundu gizatiarra sortzeko. Gizakion bizitza da helburu eta inork
inor tresnatzat hartu behar du, ez dugu gizarte teknokratiko edo
tekno-zientifikoa eraiki behar. Garrantzitsuena da bizitza
gizatiarra izatea eta bere bitalismoa bete. Existentzia
bitala edukitzea da gauzarik inportanteena.
-Galparsoro,
J. I. (1997):
Betiereko
itzulera Nietzscheren pentsaeran. Donostia:
Jakin.
-Ortega
i Gasset, J. (1968): Historia
como sistema y otros ensayos de filosofía.
Madrid: Alianza Editorial.
-Ortega
i Gasset, J. (2014): Meditaciones
del Quijote.
Madrid: Alianza Editorial.
-Ortega
i Gasset, J. (2015): ¿Qué
es filosofía? y otros ensayos.
Madrid: Alianza Editorial.
-Nietzsche,
F. (1999): Así habló Zaratustra. Madrid:
Edimat Libros.
-Nietzsche,
F. (2010):
Fragmentos póstumos. Madrid:
Tecnós.
-Schopenhauer,
A. (2000): El
mundo como Voluntad y representación.
Madrid: Akal.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina