Zientziaren filosofia
Juan José Angulo de la Calle
Ezagutzaren teoria filosofiaren arlo garrantzitsu bat da eta berak
azaltzen du zein den egia (eta nola frogatzen den), zer den ezagutza
(eta ez iritzia edo sinesmen hutsala), noraino ezagu dezakegun edo
zeintzuk diren ezagutzaren mugak, eta zein diren ezagutzeko
baldintzak. Gaur egun zientziek ezagutza sortzen dutenez gero,
ezagutzaren teoriaren lanak dira zientzia deskribatzea eta hari buruz
gogoetak egitea.
Comtek XIX. mendean positibismoa sortu zuen. Epistemologia honek dio
egia dela zientziek ikertzen duen gertaeren multxoa. Esperimentuen
bidez, fenomenoak edo gertaerak izan direla froga daiteke eta
zientziek azaltzen dituzte gertaeren kausak eta harremanak.
Bestalde, XX.garren mendean, Frege analisi logiko dela kausa,
lengoiaren papera igo zen: ezagutza lengoian datza, gure datuak eta
pentsamenduak lengoiaren estrukturaren menpe daudelako. Izan ere,
gure datuak eta ideiak lengoian estrukturatzen dira.
Rusellek zion ezagutza atomismo logiko batean finkatu behar da; hau
da, mundua objektuz beteta daude eta objektu horiek deskribatzen dira
proposamen logikoen bidez (deskribapenen bidez): objektu horiek banan
banan tratatu behar dira proposizioen bidez, deskribapenak analizatuz
azter daiteke egiazkoak ala faltsuak diren eta horretarako proposizio
horiek errealitatean oinarritu behar dira. Esaterako, esaldi honek
ez dauka zentzurik:
Gaur egungo Frantziako erregea burusoila da.
Logika hutsa erabiliz gero, esango genuke esaldi hori egia dela
burusoila bada edo faltsua dela ileduna bada. Alabaina, hori ez da
kontua, logika errealitatean oinarritzen behar da hasteko, objektu
errealak aipatu behar du: Frantziako erregerik egon ezean proposizio
hori ez da ez egiazkoa ez faltsua, ez da ezagutzeko proposizioa.
Proposizioek gertatzen dena edo egoten dena deskribatu behar dute eta
enpirismoren bidez (zentzuak erabiliz) azter daiteke proposizio bat
baliozkoa den ala ez, geroago esateko esandakoa egia edo gezurra dela
(berriro, enpirismoren bidez, zientzien esperimentuen bitartez).
Wittgensteinek,
berriz, zion “objetu” kontzeptua
oso abstraktua dela
eta, horregatik, gertaerak aipatu behar dira
lengoiaren bidez. Haren ustez, pentsamendua eta ezagutza lengoian
daude, lengoiak ezagutza estrukturatzen du logikoki (lengoia logikoa
da). Gainera, lengoia erreferentziala da, aipatzen ditu munduen
gertaerak (enpirismoaren bidez aztertuak, esperimentuen bitartez
kokatu gertaerak) eta proposizioak lotzen dira logikaren bidez.
Gertaeraren
multxoa mundua da; Wittgenstein: “lengoiaren mugak nire munduaren
mugak dira” [geroago
Wittgensteinek esan zuen askotariko lengoia jokuak daudela eta
bakoitzak bere arau propioak dauzka: lengoia logikoa eta
erreferentziala izatea ez da lengoiaren bakarrako funtzioa].
Proposizio erreferentzialak aparte,
ez dago ezer edo, hobeto esanda, ezer ez daiteke esan honelako
proposiziotik at. Hori dela kausa, kontzeptu filosofiko
batzuek ez daukate zentzurik, formalegiak edo abstratuegiak
izateagatik: ez dute
gertaerarik aipatzen eta, lengoia erreferentziala denez, ez dute ezer
esaten (agian zerbait oroitzen
dute.
Positibismo logikoak ideia hauek ontzat hartu zituen. Filosofia
honen ustez, egiak gertaerak dira (Comtek esan zuen bezala),
gertaerak proposizioen bidez ezagutzen ditugu, ezagutza logiko eta
analitikoa da, eta enpirismoen bidez (esperimentu zientifikoen
bitartez) aztertzen da proposizioen egiazko balioak (ia egiazkoak
diren ala ez). Eskola honek zion zientziek hipotesiak frogatzen eta
egiaztatzen dira esperimentuei esker.
Hala ere, Popperrek erantzun zuen
esperimentuek ez dute ezer egiaztatzen. Hau da, esperimentu
bat, bi eta abar egin daitezke, eta hauetan hipotesiak froga
daitezke, baina ezin da frogatu kasu guztietan (ia mugagabeak)
gertatuko dela datu bat edo bi elementuen harreman bat. Zientziek,
gehienez, esan dezakete hipotesi bat mementuz frogatu dela edo ez
dela faltsatu. Esanak esan, hau ez da ahultasun bat; azken finean,
zientziak,
horrela izanda, zorrotzak
eta metodikoak
dira:
hauek
esandakoa kontrastatzen baitira.
Beste sinesmenek, berriz, ezin dezakete egin eta, horrenbestez, ez
dira hain fidagarriak.
Gainera, Popperrek esan zuen zientzien estruktura deduktiboa da
(kontzeptuak eta datuak lege orrokorretan sartuta daude eta legeak
kokatzen dira teoria orokorroagoa batean, non azaltzen diren
gertaerak eta euren kausak) eta arrazionala da: kritikaren bidez
hobetzen da.
Khun, ordea, zion teoriak aldatzen direla, batez ere, politigatik eta
komunitate zientifikoaren belanauldi aldaketagatik. Komunitateak
zientzia normal bat jartzen du eta aldaketak sortzen dira iraultzaren
bidez. Teoria iraultzailea inposatzen da erretorika erabiliz edo
zientzialari gazteek boterea hartzeaz.
Areago, Feyerabenek zion
teoria zaharrak eta berriak hain ezberdinak diren, non ezin dezakegun
razionalki bata aukeratzea: berdingabeak direlako. Bere ustez, ez
dago metodorik eta azkenean teoriak inposatzen dira konbentzioagatik
edo adostasun
irrazionalagatik; eta ez debate arrazionalagatik.
Haatik, esan behar da momentu
honetan ez dagoela zientziaren historiaren ikerketarik non erakusten
edo frogatzen dute Khunek eta Feyerabenek esandakoa. Gainera, gaur
egungo teoriak aintzinekoak baino hobeak dira: gehiago eta hobeto
azaltzen dute, eta konplexuagoak, zorrotzagoak eta sistematikoagoak
dira. Beraz, esan daiteke badagoela zientzien eboluzioa eta gero eta
arrazionalagoak direla.
-Bunge,
M. (2014):
La
ciencia, su método y su filosofía.
Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
-Navarro,
J. M. & Calvo, T. (1982): Historia
de la filosofía.
Madrid: Anaya.
-Popper,
K. (1972):
Conjeturas
y refutaciones. Buenos
Aires: Paidós.
-Kuhn,
T. S. (1975):
La estructura de las revoluciones científicas. México
D.F. : Fondo de Cultura Económica.
-Kuhn,
T. S. (1989):
¿Qué son las Revoluciones Científicas? y otros ensayos.
Barcelona: Paidós.
-Lakatos,
I. (1974): Historia de la ciencia y sus reconstrucciones
racionales. Madrid: Tecnós.
-Quine,
W. V. O. (1962): La relatividad ontológica y otros ensayos.
Madrid: Tecnós.
-Quine,
W. V. O. (1968):
Palabra y objeto.
Barcelona: Labor.
-Russell,
B. (1991):
Los problemas de
la filosofía.
Barcelona: Editorial Labor.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina